My Blog List

Thursday, July 10, 2008

PENGHORMATAN PADA POLIS in memory of my Late Father. 1932-2008.

Aku ade terfikir tentang dakwaan sesetengah pihak terhadap polis di negara kita ini.....amat menyedihkan aku kerana tak sikit sebanyak aku sebagai seorang anak bekas polis pun terasa gak tempiasnya.....kawan-kawan aku pun ramai yang menjawat jawatan dalam bidang kepolisian ini.

Kenapa berbagai tuduhan berat sebelah banyak dilemparkan pada pihak polis?.....sedih sangat aku mengenangkan pengalaman aku melihat betapa pengorbanan ayah aku dan rakan-rakan seperjuangannya telah disalah ertikan.....Depa hanya bertugas mengikut amanah rakyat supaya menjaga keselamatan negara...yelah kita ni elok-elok sedap memeluk bantal....depa sedap-sedap menggalas senjata menentang penjenayah.

Aku respek dengan tanggungjawab mereka...iyelah...kalau nak diikutkan jika mereka bekerja dengan ikhlas kan ke betapa besarnya pahala yang depa dapat....Ingat senang ke?....tekanan kerja, gaji kecik, tanggungjawab berat...ini semua depa nak kena pikul...kalaulah ada yang bersikap lain macam sikit...pada aku, aku maafkan sebab mengenangkan kepayahan menanggung derita tekanan perasaan, dan ini terkadang membawa kepada sikap yang tidak sepatutnya.

Tuduhan yang dilemparkan baru-baru ini kepada Tan Sri IGP pada aku, setelah difikirkan secara mendalam aku dapat konklusikan sebagai tohmahan yang berat.....Pada pengamatan aku....Tan Sri IGP ini adalah antara yang terbaik yang pernah aku lihat....ketegasan dan keperihatinannya terhadap anggota bawahan amat patut dipuji....sementelah lagi beliau merupakan anak kepada seorang ulamak yang terkenal.......Doa seorang ayah(ulama) terhadap anaknya menangkis segala gejala syaitan yang hendak mempengaruhi dia (Insya_AllaH).

Aku sebenarnya percaya pada gerak hati.....dan gerak hati aku mengatakan yang beliau 'clean'.....Aku believe with my full heart.....eventho banyak orang yang tak berpuas hati dengan tindakannya menghalang sebarang tunjuk perasaan...Pada aku secara logik akal tindakan yang dia lakukan itu atas dasar keselamatan negara.....ini patut dipuji....at least di sentiasa berwaspada dan pujian aku juga pada pihak polis kerana berjaya menjaga keamanan negara hingga kini..........Any big gathering kalau tidak dipantau dengan berhati-hati amatlah merbahaya....

Dalam beribu orang yang berkumpul....mana kita tahu apa isi hati mereka.....ada yang ikhlas dan ada yang tidak......so langkah selamat adalah berjaga-jaga........WELL DONE......WELL DONE....well ini bukan lah sekadar satu pujian tetapi sebagai satu penghormatan..........Lagipun Ayah aku dah pun Almarhum.....By seeing on how he passed away.......He is my true hero and the hero was once a POLICEMAN!.

No comments: