Bukan kuantiti diutamakan dalam solat terawih
SOALAN: Apakah hukumnya sembahyang terawih dengan cepat?
JAWAPAN
RASULULLAH s.a.w. bersabda yang bermaksud: Sesiapa yang mendirikan bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan cukup syarat-syaratnya, nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosanya yang lalu. (Bukhari dan Muslim)
Mengikut hadis Rasulullah s.a.w., Allah mensyariatkan hamba-Nya supaya berpuasa pada siang hari dan bersembahyang pada malam hari. Sembahyang ini adalah untuk membersihkan dosa dan kesalahan. Tetapi yang dimaksudkan dengan sembahyang itu ialah sembahyang yang cukup syarat-syarat, rukun-rukun, adab-adab dan batasan-batasannya. Kita telah mengetahui bahawa toma’ninah itu adalah satu daripada rukun-rukun sah sembahyang sebagaimana membaca al-Fatihah, rukuk dan sujud. Rasulullah pernah berkata kepada mereka yang tidak sempurna sembahyangnya kerana tiada toma’ninah, maksudnya: Ulangi sembahyangmu kerana engkau masih lagi belum sembahyang.... Kemudian Nabi menerangkan kepadanya sembahyang yang diterima Allah: Rukuklah dengan toma’ninah, iktidal dengan toma’ninah, sujud dengan toma’ninah, sujud di antara dua sujud dengan toma’ninah dan seterusnya.
Toma’ninah dalam semua rukun wajib dilakukan. Bagaimanapun, ulama tidak bersependapat dalam masalah selama mana had untuk toma’ninah. Sebahagiannya mengatakan hadnya sama dengan sekali tasbih seperti kata Subhana Rabbiayal A'la dan seumpamanya. Sebahagiannya pula, seperti Syeikhul Islam Ibnu Taimiah, mengatakan kadar masa toma’ninah itu ialah sekadar tiga tasbih pada rukuk dan sujud.
Ada hadis yang mengatakan kadarnya tiga kali tasbih atau yang hampir dengannya. Oleh itu toma’ninah itu mestilah sekadar tiga kali tasbih. Allah berfirman: Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman, (iaitu) orang-orang yang khusyuk di dalam sembahyangnya. (al-Mukminun: 1-2)
Khusyuk itu terbahagi kepada dua jenis:
1. Khusyuk badan
2. Khusyuk hati
Khusyuk badan adalah tenang tubuh badan, tidak bermain-main dan tidak berpaling-paling. Juga tidak sujud dan rukuk seperti ayam mematuk makanan. Menunaikannya hendaklah dengan cukup syarat dan rukunnya sebagaimana yang disyariatkan Allah. Khusyuk badan ini hendaklah disertai dengan khusyuk hati.
Khusyuk hati adalah merasai kebesaran Allah, menghayati makna bacaan dalam sembahyang, mengingati akhirat dan menyedari bahawa dia bersembahyang di hadapan Allah.
Dalam sebuah hadis qudsi, Allah berfirman: Aku bahagikan sembahyang antara Aku dan hamba-Ku kepada dua: Apabila hamba-Ku berkata: Aku akan menjawab: Hamba-Ku memuji-Ku. Hamba itu berkata lagi: Aku menjawab: Hamba-Ku memuji-Ku. Dia berkata lagi: Aku menjawab: Hamba-Ku meninggikan-Ku. Apabila dia berkata: Aku menjawab: Inilah dia antara-Ku dan hamba-Ku. Hamba itu berkata lagi: Aku menjawab: Jalan ini untuk hamba-Ku. Baginyalah apa yang dipohonnya.
Seseorang itu hendaklah menyahut seruan Allah dalam sembahyangnya dengan menghadirkan hati pada tiap-tiap rakaat dan pergerakan sembahyangnya. Jika mereka yang bersembahyang berniat hendak menyudahkan sembahyangnya dengan segera dan merasainya sebagai satu bebanan, itu bukanlah sembahyang yang dituntut.
Kebanyakan manusia melakukan sembahyang terawih sebanyak 20 dan 23 rakaat dalam masa beberapa minit sahaja. Mereka bersembahyang seperti menyambar sesuatu dan mahu menyudahkannya secepat mungkin sehingga tidak sempurna rukuk, sujud dan khusyuknya. Amalan inilah yang telah dinyatakan dalam hadis sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Sembahyang itu akan naik ke langit dalam keadaan hitam pekat. Sembahyang itu berkata kepada tuannya: Allah telah menghilangkan engkau (pahala sembahyang) sebagaimana engkau menghilangkanku (kerana sembahyang tidak cukup syarat dan rukunnya).
Sembahyang yang khusyuk dan tenang akan naik ke langit dengan wajah yang putih bersih. Sembahyang itu akan berkata kepada tuannya: Allah telah menjaga engkau sebagaimana engkau menjagaku.
Saya nasihatkan kepada imam- imam dan orang yang mengerjakan sembahyang terawih yang panjang bilangan rakaatnya dengan tidak teratur, tidak khusyuk, tidak hadir hatinya dan tidak tenang badannya, eloklah mereka mengerjakan lapan rakaat sahaja dengan tenang, khusyuk serta rapi.
Sembahyang yang sebegini lebih baik daripada sembahyang 20 rakaat yang tidak sempurna tadi. Sembahyang dikira berdasarkan kepada jenisnya dan bagaimana kita menunaikannya, berapa banyak rakaat yang dikerjakan dan dikira juga adakah sembahyangnya khusyuk atau tidak.
Kita bermohon kepada Allah semoga Dia menggolongkan kita ke dalam kumpulan orang-orang yang mukmin dan khusyuk dalam sembahyang.
* Sumber: Dr. Yusuf al-Qardawi, Fatwa Masa kini (Terjemahan 1 & 2), Pustaka Salam Sdn. Bhd..
Untuk sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi Sekretariat Sudut Hukum IKIM di talian 03-6204 6219 dan 03-6204 6253 atau layari laman web www.ikim.gov.my/suduthukum.