My Blog List

Monday, June 23, 2008

Terkenang Abah

Ntah kenapa pagi ni aku teringat sangat dengan Almarhum abah...aku akui yang aku sememangnya amat merindui dia....

Masih terbayang lagi hari terakhir saat pemergiannya, senyuman dan wajah tuanya masih jelas dalam kotak fikiran aku...Masih terbayang last meal we have together when he and my son ate otak-otak that I bought from Giant Tampin the earlier day....Still remembered when my son said that he is proud to claim that he is AC seMilan suppoter...My father small lough still terngiang-ngiang sampai sekarang.

The day before he meninggal dia ade cerita dengan mak aku yang dia bermimpi yang dia pergi ke satu tempat yang asing, di situ terlalu luas tetapi seorang pu dia tak kenal...mungkin tu syurga agaknya ye.....

Yesterday, ada satu cerita yang sangat menggembirakan aku bila anak buah aku cerita yang dia bermimpikan atuk.....Anak buah aku ni duk kat kampung dan dia bersekolah di sana....sekolah dengan kubur atuk dia quite near...sebelah pintu pagar je....

Dalam mimpi tu dia kata dia jumpa ngan abah......abah duk kat favorite chair dia kendian sambil tersenyum dia cakap kat anak buah aku...."Dik Lis jangan takut....ni Atuk"......"Atuk nak pesan sikit....Dik Lis kena jaga Wan, belajar rajin-rajin dan yang penting sekali jangan tinggal solat".....Then anak buah aku ajak atuk dia pergi makan.....Abah aku jawab..."Atuk nak kena pergi dah....ingat pesan atuk ye".

Yang paling menggembirakan aku ialah bila aku tanya...."Dik Lis...Atuk pakai baju camne"?.....dik Lis jawab..."Atuk pakai jubah putih siap dengan serban sekali".....

Alhamdulillah...syukur aku rasanya.....Abah indah pakaiannya.....mungkin berkat dia sebagai seorang guru Al-Quran dan banyak jasanya dalam pengembangan pembacaan Al-quran di kampung aku......Mudah-mudahan Allah cucuri rahmat ke atas rohnya dan tempatkan dia di kalangan orang yang beriman...Amin....

Al-Fatihah................

No comments: